Børnene skal arbejde med, at kunne finde fællestræk ved forskellige ting og at de samme ting også har noget som er forskelligt. Naturen og børnene bliver benyttet til at arbejde med en forståelse af, hvordan man kan kategorisere både i matematik og naturfag.
Lokation: Alle steder i naturen
Periode: Hele året
Mål: Der arbejdes med med natur, udeliv og science. Børnene undersøger hvordan man kan kategorisere ting i naturen, hvilke fællestræk de har samt hvad de ikke har tilfælles.
Begreber: Fælles og ikke fælles ting ved kategorisering, farver og former.
- Find fællestræk. Aktiviteten går ud på, at træne fællestræk i en gruppe.
Den voksne siger f.eks.
- Alle dem som har blå bukser på, rejser sig op. Børnene sætter sig ned igen.
- Alle dem med brune øjne rejser sig op. Børnene sætter sig ned igen.
- Alle dem som har kort hår rejser sig op.Børnene sætter sig ned igen.
- Osv.
Når børnene kender legen, kan børnene skiftes til at sige en ting, hvor de resterende børn så skal rejse sig op, hvis de gælder dem.
- Hvad har vi tilfælles? Sig en ting du har tilfælles med en anden, f.eks. vi har begge mørkt hår, og derefter kastes en bold/ærtepose til det barn, som der er noget til fælles med. Sådan fortsættes legen.
- Kategoriser legetøjet. Børnene skal undersøge hvordan man f.eks. kan kategorisere legetøjet på legepladsen eller på stuen, det kan f.eks. være forskellige typer af duploklodser, legetøjsdyr, ting i køkkenet.
- Kategoriser knapper. Børnene skal undersøge, hvordan de vil kategorisere en masse forskellige knapper. (Indsamle knapper hos forældrene).
- Gruppering. I en fælles samtale, skal børnene undersøge, hvordan børnene i daginstitutionen kan grupperes eller hvordan kan stuens børn grupperes.
- Sorteringssæt. Børnene kan også arbejde med kategorisering vha. et sorteringssæt
- Inddel blomster og blade. Børnene skal indsamle blomster og blade, de skal presses og derefter skal børnene undersøge, hvordan disse kan inddeles i grupper og limes på plancher, som kan hænges op.