Eleverne arbejder med trænings- og undersøgelsesopgaver om former. Eleverne arbejder med at kende formerne: trekant, cirkel, kvadrat og rektangel. Eleverne arbejder med at undersøge ting i naturen vha. lup og kikkert.
Til dette emne har vi mange aktiviteter. Hvis I ønsker det kan I booke forløbet to gange. Hvis I kun har én gang sammensætter instruktøren "menuen".
Former Del 1
Der arbejdes med navngivning af figurer, og eleverne træner genkendelse af figurer med forskellige sanser. Der skal tegnes store former med kridt, og med kikkerter skal eleverne undersøge om de kan bygge makkerens figur.
Former Del 2
Vi repeterer former og navne på figurer. Med “kostbare sten” undersøger eleverne, hvilke former der kan opstå, ligesom de skal bygge figurer ud af naturmaterialer. I legen "Kant-stratego" træner eleverne bestemmelsen af antal kanter på figurer.
Lokation: Alle steder i naturen.
Periode: hele året.
Mål: I Fælles Mål er der beskrevet, at eleverne skal kunne gengive, beskrive og har viden om enkle figurer, det arbejdes der med i dette forløb vha. trænings- og undersøgelsesaktiviteter. Eleverne arbejder endvidere med at undersøge naturen ud fra egne iagttagelser, som gøres vha. lup og kikkert.
Begreber: Cirkler, trekanter, firkanter, kvadrat og rektangel, kanter og hjørner.
- Fluesmækker: Eleverne laver formerne cirkel, trekant, kvadrat og rektangel og farver dem i hver sin farve f.eks. rød, grøn, blå og gul. Figurerne klippes ud og hænges op på en væg. Eleven skal nu bruge en fluesmækker. Den voksne har lavet kort, hvor der f.eks. står: slå på alle gule trekanter, slå på alle røde kvadrater, slå på cirklerne, slå på rektanglerne osv.
- Kunstværk: Eleverne skal undersøge, hvordan man kan lave en tegning/maleri kun med de former/figurer, de har arbejdet med. Man kan give eleverne en overskrift, som de skal arbejde ud fra. f.eks. fødselsdagsfest.
- Lav former med et reb: Eleverne bliver inddelt i grupper. Hver gruppe får et tov. Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige former kan dannes med et reb og dem selv. Alle elever i gruppen skal bruges. Den voksne siger forskellige former, og eleverne skal danne disse former.
- Leg detektiv: Eleverne skal undersøge, hvor mange ting der findes med forskellige former udenfor. Eleverne får udleveret dette skema. De skal rundt indenfor og udenfor og finde ting med formerne i skemaet. Hver gang de finder en ting med en af formerne, sætter de et kryds i skemaet. Når eleverne har fundet så mange former som mulig på ting, tager I en rundtur med alle eleverne, og de udpeger, hvor de har fundet formerne.