“Vinkler” er et hands-on forløb, hvor vi vil introducere eleverne til begrebet “vinkler” gennem forskellige undersøgelser. Eleverne skal finde vinkler i nærområdet og på deres kroppe. Med simple måleredskaber skal eleverne vurdere størrelsen på vinklerne.
Lokation: Alle steder ude, i skolegård eller i naturen
Periode: Hele året.
Mål: Eleverne får en begyndende forståelse af begrebet vinkler, og får erfaringer med at se linjer, der mødes i et punkt og danner vinkler. Eleverne får gennem undersøgelser erfaringer med simple målinger af vinkler og kan anvende faglige begreber som spids, ret og stump vinkel.
Begreber: Linjer, skæringspunkt, vinkel, ret, spids, stump
- Sorteringsstafet: Fremstil kort der viser tre vinkeltyper ret, spids og stump. Inddel klassen i hold. Hvert hold får en bunke med vinkler. Lav en bane på x antal meter. I den ene ende står tre kasser: en til spidse vinkler, en til rette vinkler og en til stumpe vinkler (hver gruppe har ikke tre kasser, men deles om de samme tre kasser). Eleverne løber en ad gangen op og lægger en vinkel i det rigtige kasse.
- Transformationer på sømbræt: Lad børnene udfordre hinanden parvis på interaktive sømbræt. se https://nrich.maths.org/1813/index
Fordoble arealer
Forstørre figurer
- Endnu en fra nrich: Ændring af egenskaber ved at flytte kun ét punkt / kun to punkter se https://nrich.maths.org/4901