KiDM står for kvalitet i dansk og matematik. Det er et stort landsdækkende projekt, som har fokus på undersøgelsesorienteret didaktik. Hensigten med projektet er, at skabe bedre kvalitet i fagene dansk og matematik. Projektet er blevet gennemført med særlig fokus på 4.-5. klasse i matematik og 7.-8. klasse i litteraturundervisningen i dansk. Det har kørt i en fireårig periode (2016-2019) og er opbygget i tre faser: udvikling, pilotafprøvning og systematiske randomiserede forsøg (emu 2017: 2). I denne opgave er det kun relevant at have fokus på matematikdelen. Jeg tager her udgangspunkt i teksten, som er baseret på en delrapport af kortlægning af UDA-undervisning (undersøgende, dialogisk og anvendelsesorienteret). Den præsenterer forundersøgelsen til matematikdelen af KiDM-projektet (Ibid. 4). I kortlægningen fremkommer der 3 principper for UDA-undervisning.
Princip 1: En undersøgende, dialogisk og anvendelsesorienteret undervisning med rum til elevdeltagelse der øger elevens forståelse for matematiske begreber og udvikler hensigtsmæssige arbejdsmåder.
Princip 2: Undervisning, hvor eleverne oplever indholdet meningsfuldt både med udgangspunkt i faget selv og i fagets anvendelse, øger elevernes motivation.
Princip 3: En undersøgende, dialogisk og anvendelsesorienteret undervisning med rum til elevdeltagelse øger muligheden for at implementere de matematiske kompetencer.
For at dette kan lade sig gøre, er det vigtigt, at der er en god dialog i klassen og mellem lærer-elev. For at eleverne får udbytte og er aktive i undersøgelsen, skal de have en begrebsorientering. Elevernes mening og motivation hænger sammen med deres mulighed for at finde sammenhæng mellem matematikken i undervisningen og med verden uden for skolen (ibid. 12-13).