Tal og systemer

Talforståelse

Materialer: ærteposer med tal/prikker og sjippetove, en stor skum-terning med prikker.  I skal være et sted,hvor der er mulighed for at finde ting f.eks legepladsen. 

Lav cirkler af sjippetovene og læg en talpose på kanten af hver cirkel. 

2 mands grupper får en tom tov-cirkel med en ærtepose på kanten . “ Kan I lægge ting i cirklen så det passer med ærteposen? 

Vis eleverne at man nemmest kan overskue mængden når de ligger i samme “mønster” som en terning. Vis de forskellige mønstre på terningen - og tal højere end 6 vises ved at lave to “mønstre”

udvidelse af øvelsen: 

Fjern ærteposerne mens tingene stadigvæk ligger i cirklerne. 

Nu skal børnene lægge talposerne tilbage på den rigtige mængde.




 

Materialer:  store skeer, en til hver barn, 100 bordtennisbolde med tal 0-10 , og 11 fotobakker med skilte fra 0-10 , brug evt klemmer til at fastsætte skilte. https://classplayground.com/shared/pdf/Ten_Frame_Cards_US_Letter.pdf

sæt fotobakker op med tal- skilte. Hæld alle bordtennisboldene ud på jorden i en stor bunke. 

Intro: I skal tage en bold med et tal på - Nu  skal bolden transporteres på skeen,  hen til den rigtige kasse. Altså “2” skal hen i “2” den med to prikker. . 

De voksne stiller sig mellem bolde og fotobakker- og spørger hvor eleverne er på vej hen.



Materialer: skumterning med prikker. 

Børnene står i en rundkreds og et barn triller terningen, barnet bestemmer en bevægelse som I laver sammen, lige så mange gange, som terningen viser.

Kategorisering

Materialer:12 optage klemmer. indtal flg. beskeder på klemmerne. Hver besked skal indtales på to klemmer. 

“du skal gå musse-skridt til du møder en anden som går musse-skridt”

“du skal gå baglæns til du møder en anden som går baglæns”

“du skal  hoppe til du møder en anden som hopper”

“du skal løbe til du møder en anden som løber”

“du skal hinke til du møder en anden som hinker”

“du skal lave gadedrengeløb til du møder en anden som laver gadedrengeløb”

 

Sæt klemmerne op på et afgrænset område.

Fortæl børnene at de skal sætte fingeren på de blanke knapper og gøre det som klemmen befaler INDTIL de møder et andet barn som gør det samme. Så må de trykke på en ny klemme.






 

Materialer: udskriv de 9 billeder af huse. Findes på 

Læg alle 9 billeder ud med billedsiden opad. Del billederne i to bunker og sig “alle husene i den her bunke har noget tilfælles” Hvad har husene til fælles? 

f.eks “De har alle sammen grønne døre”

Fortsæt med forskellige kategorier

 

10'er venner

Materialer: centicubes evt de store centicubes

10 centicubes lægges på jorden ( i samme mønster som på to terninger )  en elev vender sig om , en anden elev tager nogle af tingene . Nu skal den første person undersøge hvor mange ting der er tilbage, og bagefter hvor mange der er taget. 

For eksempel: Der er 8 ting tilbage , 2 er taget, for to og otte er gode venner.




Materialer:  25 skeer, 100 bordtennisbolde med tal 0-10 , og 11 fotobakker med skilte fra 0-10 , brug evt klemmer til at fastsætte skilte.

sæt fotobakker op med tal- skilte. Hæld alle bordtennisboldene ud på jorden i en stor bunke. 

Intro: I skal tage en bold med et tal på - og finde dens 10’ven. Nu  skal bolden transporteres på skeen,  hen til den rigtige kasse. Altså “2” skal hen i “8” . 

Læreren stiller sig mellem bolde og fotobakker- og spørger hvor eleverne er på vej hen.



Gange

Ingen materialer. 

Læreren er opråber og klassen står op på græsset. 

Læreren  siger: ”Grupper af 5” (eller et andet tilfældigt tal), hvorefter deltagerne skal finde sammen i grupper af dette antal medlemmer. Dem, der ikke når, at finde sammen med en gruppe, går ud af legen. Fortsæt med et nyt opråb om ”Grupper af x antal”, indtil der ikke er flere tilbage.

Det er ideelt at være 24 deltagere - der er mange gangestykker med produktet 24.  

Variation: dem som er ude,  finder på  gangestykket som passer til f.eks  5 gange er der 5 børn.

For nemheden skyld, skal  gruppen der er oppe på det ønskede antal, sætte sig ned. (Giver et godt overblik for resten af eleverne.)




Brøker

Materialer: klip de lange elastikker i forskellige længder varierende fra 40- 100 cm. Sæt et mærke med sort tusch midt på  elastikkerne. Lav evt en løkke i hver ende af elastikken, som passer til en finger. Samt kridt.

Eleverne arbejder i makkerpar og får en elastik og et kridt. 

Eleverne skal nu finde halvdelen af f.eks. et bord, en pind,eller en dør. Marker stedet med en kridtstreg. 

Fællessnak: 

Hvordan kan det være, at halvdelen ikke er det samme? 

Hvorfor får den ene gruppe at halvdelen af bordet ikke er det samme som halvdelen af pinden?