Mønstre

Materialer: I skal være et sted med mulighed for at finde materialer medbring evt en grensaks, et sjippetov til hver makkerpar til at indramme mønsteret. evt kridt 

Eleverne arbejder i makkerpar.

Nu skal I bygge mønstre af noget, I kan finde her. 

I må bruge alle de ting I kan se: blade, sten, pinde, kogler,eller blomster osv.

I får et sjippetov til  at lægge rundt om jeres mønster, så vi ikke kommer til  at træde på jeres ting.

Voksne tager nærfoto af elevproducerede mønstre uden genkendelige børn. 

  • Det er en god ide at finde mange ens ting, f.eks. mange hvide sten, mange gule blade, og så bagefter gå i gang med at lave mønsteret 
  • Man kan lave et langt mønster som en perlekæde eller et rundt mønster som en sol.
  • Voksne kan klippe pinde i passende længder for at have noget at bygge med. 

opsamling:

 Nu er vi gæster til en fin udstilling af mønstre, vi går rundt og  kigger på hinandens mønstre. Når vi er på  besøg, kan gruppen forklare, hvorfor det er et mønster

Nu går vi ud på mønster jagt, vi skal finde mønstre i skolegården f.eks fliser, mursten, hegn og lign. 

I kan begynde sammen og efter introduktion så går makkerpar på jagt. Opsamling på en fælles tur, hvor I genser mønstrene og snakker om hvorfor det er et mønster ( og hvornår det ikke er et mønster)



Former

Materialer: kridt 

Vælg om eleverne arbejder alene eller er i makkerpar.

Eleverne skal tegne en robot med kridt på asfalt/fliser. 

Sæt  et  “benspænd”: 

  • Der skal indgå mindst én trekant, én firkant og én cirkel.
  • der må kun bruges kantede former


Opsamling: Gå rundt og snak undervejs med eleverne, så de fortæller hvilke former, de har brugt.

Materialer: ca 100 små hvide sten / eller centicubes, kridt, sjippetove

Undersøgelse: Kast og tegn. Hvordan bliver figuren?

Børnene er i makkerpar

Makkerparrene får et stykke kridt til hver i forskellige farver, et sjippetov og 3 “sten’”

Første barn kaster de tre sten ind i sjippetov-cirklen. De tre sten skal være hjørnerne i en trekant, som barnet skal forsøge at tegne. Herefter kaster den næste de tre sten og tegner en trekant med sin farve, osv

Anden runde: flyt sjippetovet og gruppen får nu en sten mere. Dvs der skal dannes firkanter. Sammen fremgangsmåde.

Opsamling: kig på figurerne. Tal om forskellighederne: hvornår var det svært at tegne figuren? (når stenene ligger på linje)

Materialer:  store elastikker. 

Elever arbejder i grupper af 4 elever.

Eleverne skal holde med én hånd i den fælles elastik. De skal nu lave forskellige figurer med elastikken.. Introducer til hele klassen hvordan og lad grupperne selv lave polygoner bagefter. 

Når I har lavet en figur, skal I tænke- og derefter tale sammen om hvor mange kanter den har. Kan I undersøge hvad der sker hvis én elev flytter sig. Er det så stadigvæk den samme figur ? Hvad vil der ske hvis vi lader én elev bruge 2 hænder ? Tænk selv og tal derefter med en sidemand om det. Kan I lave en virkelig stor kant, altså en med mange kanter ? hvor mange kanter kan I lave ?

Udvidelse: kan I lave en konkav figur.



Spejling

Materialer: brug det lange tov.

  • Alle stiller sig på række (skulder ved skulder)
  • Der lægges et tov mellem rækken af elever  og instruktøren. 
  • Man skal nu lade som om, at tovet er et spejl, og eleverne skal stå på samme måde som instruktøren. 
  • Instruktøren stiller sig i forskellige lidt sjove positioner, både tæt på tovet og længere væk fra tovet fx med spredte ben og hænderne over hovedet. 
  • Guide eleverne undervejs, hvis de har svært ved det.

Træningsaktivitet- til spejling 

  • Eleverne skal være sammen to og to om et tov.
  • Nu skal de med deres makker gøre det samme som i forståelses-øvelsen
  • Instruktøren vælger, hvem der skal starte med af være spejl og hvem der skal være spejlbillede (Fx er den som er højest, er spejl).
  • Instruktøren tæller ned fra ti, og så skal eleven (spejlbilledet) stå på samme måde som den, der er spejlet. 

Opsamling:

  • Tag nu en snak med eleverne. Har de spejlet rigtigt? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  • Derefter bytter eleverne roller.
  • Tag et par runder til alle eleverne har styr på opgaven.

Materialer: brug små spejle og evt kridt

  • Eleverne skal nu ud og finde ting i naturen, som har spejlingsakser. ( f.eks blade eller en bænk) 
  • Afgræns området som eleverne må lede i. 
  • Hvert makkerpar får et lille spejl, som de kan tjekke med.
  • Eleverne får 10-15 min til at lede efter ting.
  • Når tiden er gået, skal de gå sammen med en anden gruppe.
    • Hver gruppe skal vise, hvad de har fundet, og hvor spejlingsakserne er på tingene.( tegn evt med kridt) 
  • Kort opsamling for hele klassen
    • Synes eleverne, at det var svært eller nemt.
    • Enkelte grupper kan vise ting, som de har fundet.

Cirkler

Vinkler

Placering

Materialer: små biler, små huse, små træer (fra Novo Gaven)

Intro: Når man tegner kort, bruger man signatur. I skal også bruge forskellige signaturer i dag for at kunne placere ting i forhold til hinanden. Ting ser forskellig ud, alt efter hvor man ser tingene fra. Hvert makkerpar får udleveret en kasse (indhold: bil, hus og træ).

Opgave: I skal nu tegne en skitse af tingene set fra siden og set oppefra.

Forklar at en skitse er en hurtig upræcis tegning.

Opsamling: Vi ser på tegningerne. Eleverne forklarer, hvordan de har lavet tegningerne.